Kategóriák
Edzés tippek, gyakorlatok, tanácsok

Hát edzés

A hát egy nagyon összetett izomcsoport.
A hátizom legszembetűnőbb része a széles hátizom, a trapézizmokkal.
Hátizmunknak számos más izma is van ezek mellet persze az alsó- és hátsó fűrészizom, nagy és kis rombusz, mély hátizom.
A gyakorlatokat úgy kell összeállítani, hogy minden részét a hátnak megdolgoztassuk, így több irányból és különböző módon kell edzeni rá. Végezni kell evezéseket, hipernyújtást vagy felhúzásokat, lehúzó vagy húzódzkodó mozdulatokat is az edzesen, amihez a döntött oldalemelést is hozzá lehet rakni.
A széles hátizmot a lehúzó, húzódzkodó, evező jellegű gyakorlatok során lehet legjobban megedzeni. A lehúzó, húzódzkodó jellegű gyakorlatok során a széles hátizom külső részei kapnak nagyobb stimulációt ezért alkalmasabbak a hát szélesítésére.
Evező gyakorlatok viszont alkalmasabbak a hát vastagítására.
Evezések tömörséget, vastagságot adnak a hátnak, amely mélyen kirajzolt izomzatot eredményez.
A hátizom edzéséhez érdemes hozzárakni a trapézizom, a hátsó delta edzését is.
A trapézizmot a hát gyakorlatok során természetesen dolgozik, az evező, felhúzó, vállvonogató mozdulatokkal lehet megdolgoztatni. Húzás irányából határozható meg, mely részei kapják a nagyobb stimulációt. Vállvonogatás során a delta felső rostjai kapnak nagyobb hangsúlyt. Az evező gyakorlatoknál, minél vízszintesebb a hát dőlésszöge a trapézizom alsóbb izomrostok kapnak nagyobb terhelést.
Az edzését érdemes egy napra időzíteni a széles hátizoméval, így kevesebb munkával is képesek leszünk fejlődésre ösztönözni azt. Edzésénél a magas ismétlésszámokat helyezzük előnybe, mert lassú izomrostokból áll.
A hátsódelta ugyan nem a hátizomhoz tartozik, de hozzájárul a pozitív összképhez.
Mivel ezek az izmok nagyjából az evező jellegű hátgyakorlatok során érintettek, így a hátizommal együtt is edzhetőek. Ha például egy napon van a váll és a hátedzésed, akkor kipróbálhatjuk hogy vállra a nyomásokat és oldalemeléseked végzed edzés elején, majd jöhet a hátedzés, aminek a végén döntött oldalemelést végezhetünk.
A hát mélyebben fekvő izma a gerincmerevítő izom, ami a felhúzó gyakorlatok során edzhető meg, ha fejlett hátizmot szeretnénk nem hanyagolhatjuk a fejlesztését. Ezek segítenek minket az előre és oldalra hajolásban, védik és stabilizálják a gerincoszlopot. Testünk egyik legsérülékenyebb része a gerincoszlopunk, így a gerincmerevítő izom fejlesztése igen fontos feladat.
Edzéseinkben ne felejtsük ki a felhuzást , ha sűrű izomzatot szeretnénk.
A hát vastagságát ugyanis az olyan gyakorlatok adják, mint a felhúzás, a nehéz döntött evezések rúddal, vagy a húzódzkodás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük